Thursday, May 20, 2010

Peringkat Alam Kejadian

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan di atas kamu 7 jalan (langit) dan Kami sekali-kali tidak lalai terhadap ciptaan Kami".

(Al-Qur'an : Surah al-Mu'minuun ; Ayat 17)

Peringkat atau susunan tingkatan kejadian mahluk atau alam ini merangkui daripada bentuk-bentuk kehidupan yang paling kecil hingga sampai kepada Allah S.W.T. Pembinaan peringkat ini di reka bentuk oleh Allah, dipelihara dan diimbangi dengan sempurna oleh iradat-Nya. Secara kasar, seluruh makhluk atau kejadian ini terbahagi kepada dua bahagian. Pertama alam yang di ketahui, dan kedua alam yang tidak diketahui (ghaib). Yang pertama itu meliputi alam nyata, dunia dan manusia (insan) seluruhnya. Yang kedua itu meliputi alam langit dan yang ghaib.

Dunia atau alam di bawah, iaitu dunia di bawah bulan adalah alam yang terjadi daripada empat perkara : Kebumian, tumbuh-tumbuhan, kebinatangan dan kemanusian. Keempat-empat ini tersusun rapi. Kemanusian yang paling atas. Alam atau dunia ini diperintah oleh hukum-hukum tabi'i dan tertakluk kepada tumbuhan, membesar dan binasa, atau hidup dan mati.

No comments:

Post a Comment