Friday, May 21, 2010

Ayat 9 surah Yaasin

"Dan Kami adakan di hadapan mereka dinding dan di belakang mereka dindinng (pula) dan kami tutup (mata) mereka sehingga tidak dapat melihat".

Tafsirnya

Sebab diturunkannya ayat ini diceritakan dalam suatu riwayat yang diceritakan, sebab-sebab turunnya ayat ini kerana adanya perbuatan orang-orang musyrik, peristiwa itu terjadi ketika mereka semua berkumpul dalam suatu majlis, maka berkatalah sebahagian dari mereka tentang bagaimana caranya memperdayakan Nabi Muhammad S.A.W. dengan sesuatu, ia berkata :

"Jika aku melihat Muhammad pasti akan aku perbuat demikian dan demikian" Maka datang Nabi S.A.W. dan berdiri berdekatannya, lalu Nabi S.A.W. membaca surahYaasin sampai ayat terakhir ayat 9...setelah itu Nabi S.A.W. mengambil segenggam debu (pasir), kemudian ditaburkan ke muka mereka, lalu Nabi S.A.W. pergi dari mereka, maka mereka semua tidak dapat melihat Nabi S.A.W. , kemudian mereka mengipaskan debu dari wajahnya, seraya berkata, "Demi Allah, kita tidak melihat Muhammad dan tidak mendengarkan suara Muhammad S.A.W."

Dari Petikkan Buku Tafsir Surah Yaasin...

No comments:

Post a Comment